Sidor

fredag 20 mars 2015

Pricka ämbare

Material: ämbare och något att kasta, t.ex. en kotte eller (om det är mycket vindigt) en sten. Man kan också kasta en boll, men den tenderar att rulla iväg lite hur som helst.


Placera ett ämbare eller en annan burk på marken. Lägg lite sand på bottnet så den står stadigt. Dra några ringar runt ämbaret. (Se bilden till vänster). Stjärnan är ämbaret och prickar man den får man t.ex.10 poäng. Ju närmare man kommer ämbaret, desto fler poäng får man. Man kan poängsätta ringarna hur man vill. Markera en linje på marken. Bakom den skall man kasta.
Alla får var sitt kast. Du kan antingen räkna poängen på där kotten landar (vilket kan vara svårt att se) eller där den stannar (vilket jag vamt rekommenderar, eftersom det är enklare). Huvudsaken är att reglerna är samma för alla. Ledaren räknar ihop poängen på lagmedlemmarnas kast.

Inga kommentarer: